Search engines zoals Google, Bing of Yahoo tonen aan verschillende mensen vaak verschillende resultaten (posities) voor exact dezelfde zoekwoorden (keywords).
De rankings van je SEO-teksten in de Google-zoekresultaten monitoren is daardoor een lastige taak, omdat verschillende factoren de rankings heel erg beïnvloeden.
Zelfs professionele tools die worden gebruikt om rankings van zoekwoorden te monitoren, geven daardoor niet altijd juiste resultaten.
Oorzaken
Browsers:
Verschillende browsers (zoals Chrome, Firefox of Safari) op eenzelfde laptop of desktop tonen soms erg verschillende zoekresultaten als resultaat op exact dezelfde zoekopdracht.
Een bepaalde browser kan domeinen tonen die een andere browser dan weer helemaal niet toont.
En dat allemaal op dezelfde laptop of desktop.
IP-adres
Verschillende IP-adressen zullen over het algemeen verschillende zoekresultaten tonen, en dat is niet alleen het geval bij lokale zoekopdrachten.
In dezelfde stad kunnen verschillende IP-adressen ook voor algemene zoekopdrachten erg verschillende zoekresultaten laten zien.
In een ander land kan het zelfs zijn dat je naar 100% verschillende zoekresultaten zit te kijken voor dezelfde zoekopdracht.
10 vs 100 en ingelogd zijn:
Zelfs eenvoudige zaken zoals het veranderen van 10 zoekresultaten per pagina naar 100 zoekresultaten per pagina kunnen drastisch verschillende resultaten laten zien.
Ook ingelogd zijn in Google kan verschillende resultaten als gevolg hebben dan wanneer je niet ingelogd bent.
Conclusie
Je kan letterlijk 50 mensen laten zoeken en 50 verschillende zoekresultaten krijgen. Dit is nu eenmaal hoe google werkt.
Het monitoren van rankings is dus allesbehalve een exacte wetenschap.