Hoe SEO-teksten schrijven: een beknopte handleiding

Interesse om zelf SEO-teksten te leren schrijven?

In dit artikel vind je heel wat info over de structuur en inhoud van een goede SEO-tekst.

Hoe SEO-teksten schrijven: structuur en inhoud van de website tekst

Een SEO-tekst wordt altijd geschreven rond een bepaald hoofd zoekwoord (keyword) of een bepaalde zoekvraag, en meerdere secundaire keywords.

Het is dus steeds de bedoeling dat wanneer iemand zo’n keyword googelt, hij of zij op de webtekst of webpagina terechtkomt die rond dit trefwoord geoptimaliseerd is.

Door een strategisch gebruik van verschillende soorten zoekwoorden kan een webpagina of website gevonden worden op overeenkomstige zoekopdrachten in zoekrobots zoals Google, Bing en vele andere.

Welke verschillende soorten zoekwoorden (keywords) zijn er?

Short-tail-keywords: 1 zoekwoord

Middle-tail-keywords: 2 à 3 zoekwoorden

Long-tail-keywords: 3+ zoekwoorden of zoekvraag

LSI-keywords: semantisch gerelateerde zoekwoorden

Wat zijn metatags en wat is het belang ervan voor SEO-schrijven?

Wat zijn SEO metatags:

Een webpagina heeft een meta-titel en meta-beschrijving. Dit zijn voorbeelden van metatags van een webpagina.

Er zijn er nog veel meer.

Maar voor SEO zijn vooral de metabeschrijving en de metatitel de belangrijkste metatags.

Metatitel betekenis

In de metatitel zet je het belangrijkste zoekwoord vooraan.

Hiermee geef je aan Google duidelijk weer waar de pagina over gaat.

De metatitel (of ook SEO-titel) is van groot belang voor de ranking van een pagina en wordt ook weergegeven in de Google-zoekresultaten lijst of ook search engine results page (SERP).

Metabeschrijving betekenis

Ook de metabeschrijving, omschrijving of description vind je terug in de SERP.

Surfers kunnen deze metabeschrijving lezen.

Hoewel je hierin ook best het hoofdzoekwoord verwerkt, kijkt Google niet naar de metadescription voor ranking.

Door van de metadescription een aantrekkelijke zin te maken, kan je deze gebruiken om zoveel mogelijk bezoekers te laten doorklikken naar je website.

De metabeschrijving speelt dus een key rol in de Clickthrough Rate (CTR) van je SEO-marketing.

Zijn de meta-keywords belangrijk voor ranking?

Meta-keywords spelen geen enkele invloed op de ranking van een webpagina.

De Google spiders slaan deze meta-keywords over.

Vroeger werden er honderden keywords in deze meta-keywords tag ‘gepropt’, met de bedoeling de pagina te laten ranken op honderden keywords tegelijk.

Dit wordt ook wel black hat SEO genoemd.

Hieronder vallen alle SEO-technieken die indruisen tegen de 200 ranking factors van Google.

Goed schrijven voor SEO is niet alleen schrijven voor de zoekmachines

Echt goede SEO-webteksten zijn tweeledig:

Ze focussen niet alleen op goede vindbaarheid van je website in zoekmachines. Ze zijn ook commercieel aantrekkelijk en weten je lezers te overtuigen tot een bepaalde actie (lezen, klikken, delen, kopen, …).

Een goede SEO-schrijver is dus vooral een goede schrijver (copywriter) die weet hoe je keywords best verwerkt in website teksten.

WIL JE GRAAG KUNNEN DENKEN EN SCHRIJVEN ALS EEN ERVAREN SEO-COPYWRITER?

Geef een reactie